Reading and writing development of low-achieving adolescents

The roles of lignuistic knowledge, fluency, and metacognitive knowledge.

> Lees het onderzoek

 

Auteur: Mirjam Trapman (2015)

 

Handreiking taal

De Handreiking taal sluit aan bij de Standaarden en eindtermen ve op één uitzondering na. In de Standaarden en eindtermen ve zijn ook de mondelinge vaardigheden uitgewerkt op Instroomniveau. Omdat NT1-leerders in de praktijk voor wat de mondelinge vaardigheden betreft, doorgaans minimaal niveau 1F beheersen, is niveau Instroom voor de mondelinge vaardigheden in de handreiking niet uitgewerkt. De mondelinge vaardigheden zijn alleen daar uitgewerkt, waar dit relevant is voor de afbakening met het bovenliggende niveau, 1F. In de Handreiking treft u de volgende instrumenten aan:

1 Voorbeeldsituaties

2 Voorbeelden

3 Voortgang en stappenplan

4 Kenmerken van de niveaus voor deelnemers

5 Kenmerken van de niveaus voor begeleiders van deelnemers (niet-onderwijsgevers)
(CINOP)

> Lees de handreiking 

 

 

 

Negatieve leerervaringen van volwassenen met lage basisvaardigheden

Literatuurstudie

‘Volwassenen met lage basisvaardigheden zijn vaak minder gemotiveerd om te leren op latere leeftijd, bijvoorbeeld omdat zij in het verleden negatieve leerervaringen op school hebben opgedaan. Dit literatuuroverzicht brengt onderzoeksresultaten op dit terrein in kaart. Daarbij focussen we op de oorzaken en gevolgen van negatieve leerervaringen.’ ( Buisman, 2017)

> Lees het rapport

 

 

Auteur: Marieke Buisman

Kohnstamm Instituut (2017)

 

Is digitaal meedoen mogelijk?

Inventarisatie van zelfhulptools voor mensen met een lichte verstandelijke beperking

Dit rapport gaat over het gebruikt van digitale hulpmiddelen, zoals apps.  Movisie heeft aan mensen met een lichte verstandelijke beperking gevraagd welke apps zij gebruiken en of zij wel eens problemen ervaren met apps. In dit rapport staan de uitkomsten van dit onderzoek.

> Lees het rapport

 

 

Auteurs: Margrit van der Meulen, Sanne van der Hagen, Gery Lammersen, Marja van Middelaar

Movisie (2018)

 

Belemmeringen Leven Lang Ontwikkelingen

In opdracht van de Tweede Kamer der Staten-Generaal heeft het onderzoeksbureau Panteia in de laatste maanden van 2018 onderzoek uitgevoerd naar de belemmeringen die bestaan bij een Leven Lang Ontwikkelen van burgers.

> Lees het onderzoek

 

 

Auteurs: Douwe Grijpstra, Herman Bolle, Thijs Driessen

Panteia (2019)

 

Dyslexie bij laaggeletterde volwassenen

Een handreiking voor docenten NT1

Deze handreiking is bedoeld voor docenten die werkzaam zijn in de volwasseneneducatie en geeft praktische handvatten voor het onderwijs aan laaggeletterde cursisten met dyslexie (Van Adrichem et al, 2012).

> Lees de handreiking

 

 

Auteurs: Ria van Adrichem, Itie van den Berg, Joke Bresser, Carin Spoelstra, Ellen Pattenier

CINOP (2012)

 

Ga naar de bovenkant