Reading and writing development of low-achieving adolescents
The roles of lignuistic knowledge, fluency, and metacognitive knowledge.
Auteur: Mirjam Trapman (2015)
The roles of lignuistic knowledge, fluency, and metacognitive knowledge.
Auteur: Mirjam Trapman (2015)
De Handreiking taal sluit aan bij de Standaarden en eindtermen ve op één uitzondering na. In de Standaarden en eindtermen ve zijn ook de mondelinge vaardigheden uitgewerkt op Instroomniveau. Omdat NT1-leerders in de praktijk voor wat de mondelinge vaardigheden betreft, doorgaans minimaal niveau 1F beheersen, is niveau Instroom voor de mondelinge vaardigheden in de handreiking niet uitgewerkt. De mondelinge vaardigheden zijn alleen daar uitgewerkt, waar dit relevant is voor de afbakening met het bovenliggende niveau, 1F. In de Handreiking treft u de volgende instrumenten aan:
1 Voorbeeldsituaties
2 Voorbeelden
3 Voortgang en stappenplan
4 Kenmerken van de niveaus voor deelnemers
5 Kenmerken van de niveaus voor begeleiders van deelnemers (niet-onderwijsgevers)
(CINOP)
‘Volwassenen met lage basisvaardigheden zijn vaak minder gemotiveerd om te leren op latere leeftijd, bijvoorbeeld omdat zij in het verleden negatieve leerervaringen op school hebben opgedaan. Dit literatuuroverzicht brengt onderzoeksresultaten op dit terrein in kaart. Daarbij focussen we op de oorzaken en gevolgen van negatieve leerervaringen.’ ( Buisman, 2017)
Auteur: Marieke Buisman
Kohnstamm Instituut (2017)
Dit rapport gaat over het gebruikt van digitale hulpmiddelen, zoals apps. Movisie heeft aan mensen met een lichte verstandelijke beperking gevraagd welke apps zij gebruiken en of zij wel eens problemen ervaren met apps. In dit rapport staan de uitkomsten van dit onderzoek.
Auteurs: Margrit van der Meulen, Sanne van der Hagen, Gery Lammersen, Marja van Middelaar
Movisie (2018)
In opdracht van de Tweede Kamer der Staten-Generaal heeft het onderzoeksbureau Panteia in de laatste maanden van 2018 onderzoek uitgevoerd naar de belemmeringen die bestaan bij een Leven Lang Ontwikkelen van burgers.
Auteurs: Douwe Grijpstra, Herman Bolle, Thijs Driessen
Panteia (2019)
Deze handreiking is bedoeld voor docenten die werkzaam zijn in de volwasseneneducatie en geeft praktische handvatten voor het onderwijs aan laaggeletterde cursisten met dyslexie (Van Adrichem et al, 2012).
Auteurs: Ria van Adrichem, Itie van den Berg, Joke Bresser, Carin Spoelstra, Ellen Pattenier
CINOP (2012)