Publicaties
Wil je meer weten over de impact van ons oefenmateriaal? We doen geregeld onderzoek naar de effecten, we maken een quickscan of publiceren een artikel. Vaak ook samen met anderen. Bekijk hieronder onze publicaties.
Naar een volwaardige (digitale) infrastructuur voor basisvaardigheden voor volwassenen
Stichting Expertisecentrum Oefenen.nl en Ockham IPS hebben een verkenning uitgevoerd om te komen tot een betere (digitale) infrastructuur voor het aanleren van basisvaardigheden voor volwassenen in Nederland. En hoe het bereik daarvan te vergroten onder beoogde deelnemers. Deze verkenning reflecteert op de maatschappelijke uitdagingen waarvoor we staan, wat er (meer) nodig is om deze uitdagingen op te pakken, maar vooral op concrete oplossingsrichtingen en acties die betrokken partijen in gezamenlijkheid kunnen oppakken.
Digitale tools in volwasseneneducatie: Uitkomsten onderzoek ‘YouDigIT’
Welke digitale tools helpen bij het verbeteren van basiskennis en vaardigheden bij laagopgeleide volwassenen? Deze vraag onderzochten we samen met andere partners uit het KA2 ErasmusPlus-project ‘YouDigIT’. In totaal werden tussen 2017 en 2019 28 digitale tools gepresenteerd. De opbrengsten zijn vastgelegd in de Inventory of digital tools and methods and survey results.
Liedjeskast stimuleert leerlingen om meer met taal bezig te zijn
Oefenprogramma De Liedjeskast levert een belangrijke bijdrage aan de taalontwikkeling van leerlingen omdat ze ervaren een betere leesattitude te krijgen. Zo’n 55% van de leerlingen verbetert hun leesattitude, 50% van de leerlingen kan taal beter toepassen in de praktijk en circa 40% van de leerlingen wordt assertiever. Dat blijkt uit het Onderzoek De Liedjeskast naar het gebruik van dit oefenprogramma dat is uitgevoerd door prof. dr. Maurice de Greef, houder van de UNESCO Leerstoel Volwasseneneducatie aan de Vrije Universiteit Brussel.
We leren altijd. 10 jaar ETV.nl
Kwalitatief onderzoek Lees en Schrijf!
Taal op je werk
S. Smit, m.m.v. T. Bersee: ‘Ik wil nou eens een keer zelfstandiger worden!’ Een kwalitatief onderzoek naar ervaringen van laaggeletterden en docenten met het multimediaprogramma Lees en Schrijf! Taal op je werk. Rotterdam: NextValue onderzoek en advies, september 2009.
Analyse leer- en toetsmateriaal voor volwassenen
E. Bohnenn in samenwerking met R. Thijssen: Aan de slag met leer- en beoordelingsmateriaal voor volwassenen, Update van het overzicht Aan de slag met leer- en toetsmateriaal voor volwassenen 2012. In opdracht van het Steunpunt Taal en Rekenen Volwasseneneducatie, april 2015.