De actieve patiënt wordt overschat

Aandacht voor mensen lagere gezondheidsvaardigheden

‘De patiënt als actieve partner die de touwtjes van zijn zorgproces stevig in handen heeft. Zo zien overheid, zorgverzekeraars, zorgverleners en patiëntenorganisaties het graag. Utopisch denken, stelt Jany Rademakers, de helft van de Nederlandse bevolking is niet in staat de eigen gezondheid actief te ‘managen’. De NIVEL-onderzoeker en bijzonder hoogleraar Gezondheidsvaardigheden en patiëntparticipatie aan Maastricht University beschouwt dit als een uitdaging voor beleidsmakers en zorgverleners. ‘(Van Thiel, 2016)

 

> Lees De actieve patiënt wordt overschat

 

 

Raamwerk docent basisvaardigheden

‘Het Raamwerk docent basisvaardigheden kan benut worden bij het opstellen van een curriculum voor opleiding en nascholing van docenten die in de volwasseneneducatie (ve) basisvaardigheden geven. Opleidingen en nascholingen die gebaseerd zijn op dit Raamwerk, geven gemeenten houvast bij de inkoop van volwasseneneducatie van goede kwaliteit. Eveneens biedt het aanbieders van volwasseneneducatie houvast bij de werving en selectie van docenten. Eind 2016 bestaat er geen opleiding of nascholing tot docent basisvaardigheden. Er zijn wel competentieprofielen voor docenten in de volwasseneneducatie, die betrekking hebben op onderdelen van de basisvaardigheden (NT2, NT1, rekenen, digitale vaardigheden). Deze competentieprofielen zijn echter niet op elkaar afgestemd, terwijl een docent basisvaardigheden in de praktijk met leerders te maken heeft die vaak leervragen hebben op meerdere onderdelen van basisvaardigheden. Het Raamwerk voorziet daarom in een samenhangende presentatie van de benodigde competenties.’ ( Den Hollander et al., 2016)

 

> Lees Raamwerk docent basisvaardigheden

 

Auteurs: Ina den Hollander, Miryam de Hoo (CINOP), Elwine Halewijn, Myrthe Wildeboer (ITTA), Vincent Jonker en Monica Wijers (Freudenthal Instituut) (2016)

 

Vrijwilligers in educatieve trajecten

Rollen, taken en competenties

In opdracht van het ministerie van OCW heeft CINOP onderzoek gedaan naar de inzet van vrijwilligers in educatieve trajecten voor Nederlandstalige laaggeletterden. Inzicht in rollen, taken en verantwoordelijkheden van vrijwillige ondersteuning bij taalleren is belangrijk in een tijd waarin, onder andere door wijzigingen in de WEB, de druk op middelen toeneemt. De onderzoeksvraag die in deze rapportage centraal stond, luidt:

Welke rollen, taken en verantwoordelijkheden kunnen vrijwilligers in educatieve trajecten vervullen en welke condities zijn hierbij randvoorwaardelijk?

 

> Lees Vrijwilligers in educatieve trajecten

 

Auteurs: Marieke Hanekamp en Ieteke Bos (2012)

 

Utrechters digivaardig?

Analyse van de digitale participatie van Utrechters

Digitale vaardigheden is een onderwerp dat breed leeft. Landelijk en ook in Utrecht. De gemeenteraad heeft in een motie verzocht om meer duidelijkheid te geven in de digitale vaardigheden met een doorkijk naar de Utrechtse bevolking. Uit onderzoek weten we dat niet iedereen digitaal participeert. Dit hangt sterk samen met toegang en motivatie. Maar ook met de mate van geletterdheid, opleiding, leeftijd en het al dan niet hebben van een handicap. Tegelijkertijd zien we in de Utrechtse samenleving een sterke kracht om elkaar te helpen als er problemen zijn met internetgebruik, zowel dichtbij (partner, vrienden) als van organisaties.

 

Naar aanleiding van een motie van de gemeenteraad van Utrecht is een onderzoek uitgevoerd naar digitale vaardigheden. Het onderzoek heeft als doel inzicht bieden in de digitale vaardigheden van Utrechters en oplossingsrichtingen om de digitale vaardigheid te vergroten. Om deze vraag te beantwoorden zijn:

  • wetenschappers en bestaande onderzoeken geraadpleegd,
  • zijn in de jaarlijkse Inwonersenquête vragen gesteld over internetgebruik aan 3.000 Utrechters,
  • is informatie over het beleid van enkele andere organisaties verzameld,
  • zijn interviews gehouden met bedrijven en organisaties over hun aanpak,
  • zijn gesprekken gevoerd met (doelgroep)organisaties en betrokkenen over hun internetgebruik en ervaren knelpunten,
  • heeft een verkenning plaatsgevonden naar de verschillende rollen van de gemeente Utrecht waarbij digitale vaardigheden relevant zijn. (Gemeente Utrecht, 2015)

 

> Lees Utrechters digivaardig? Analyse van de digitale participatie van Utrechters

 

Uitgave:
Afdeling Onderzoek
Gemeente Utrecht

Rapportage:
Anne Slob, Geisje Hoetjes, Margriet de Haan, Pascal van der Bol & Robin Tromp

 

Trendrapport internetgebruik 2012

Een Nederlands en Europees perspectief

Internet bekleedt een steeds prominentere plaats in het dagelijks leven van de Nederlander, zowel thuis als op het werk. Niet iedereen heeft echter even veel profijt van deze ontwikkeling. Thuis en op de werkvloer zijn de verschillen groot. 

Het Trendrapport 2012 bevestigt de ontwikkeling die reeds uit eerdere trendrapporten bekend was: internet is steeds meer een integraal onderdeel van het dagelijks leven van de Nederlander. Van de huishoudens heeft 94% toegang tot internet – de hoogste score in Europa – en van alle Nederlanders beschikt 96% over fysieke toegang. Van ons gebruikt 87% internet zelfs dagelijks (Van Deursen & Van Dijk, 2012). 

> Lees trendrapport internetgebruik 2012

 

Auteurs: Dr. Ing. Alexander J.A.M. van Deursen & Prof. Dr. Jan A.G.M. van Dijk (2012)

Scaling up

Scaling up Achieving a breakthrough in adult learning with technology

Digital Technologies are altering the way we work, trade, buy things, play, communicate, arrange holidays, pay taxes and have a social life, but so far – despite subsidy and encouragement – have made a disappointing impact on how we learn in formal contexts. Yet we live in a fast changing and increasingly competitive world, one where new skills and insights are essential. The new wave of computing should be mobilised to radically improve teaching, learning and access in vocational education and training. This report discusses the issues and barriers that impede our progress, and identifies the next steps needed to ensure we make best use of our digital potential.

> Scaling up Achieving a breakthrough in adult learning with technology

 

Ufi Charitable Trust (2012)

Ga naar de bovenkant