Literacy in the Netherlands
Country report adults
Auteurs: Anke Grotluschen, Klaus Buddeberg, Sophie Koch, Ina den Hollander
European Literacy Policy Network (2016)
Auteurs: Anke Grotluschen, Klaus Buddeberg, Sophie Koch, Ina den Hollander
European Literacy Policy Network (2016)
‘Deze deelrapportage 2 maakt onderdeel uit van het Projectplan NCAL 2015 ‘Basisvaardigheden en arbeidsmarktparticipatie in de regio’ en heeft betrekking op het onderdeel ‘Onderzoek naar de ontwikkeling van een datamodel en factsheets voor gemeenten’. ‘ (Hollander, Mes & De Hoo, 2015)
Auteurs: Ina den Hollander, Matthieu Mes en Miryam de Hoo
CINOP (2015)
Auteurs: M. Carrilho, I. den Hollander, S. Kos, A. Schilder, R. van Schoonhoven
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (2014)
‘Burgers, wij allemaal dus, moeten meedoen in de samenleving. Daar is iedereen het wel over eens. De gemeenten in Nederland hebben daarin een taak. Door decentralisatie van overheidstaken is nu ook ‘participatie’ op hun bordje komen te liggen. In het kader van participatie op de arbeidsmarkt was er al het participatiebudget, nu staat het sociaal deelfonds op stapel. De volwasseneneducatie wordt in toenemende mate een onderdeel van breder participatiebeleid. Hoe gaan gemeenten dat organiseren? Welke partners nemen ze daarvoor in de arm?’ (Rozema, 2014)
Auteur: Marion Rozema
Canon beroepsonderwijs & ECBO (2014)
‘Met ingang van 1 januari 2013 gelden voor de opleidingen Nederlandse taal en rekenen voor de volwasseneneducatie wettelijk vastgestelde standaarden en eindtermen. Met de standaarden en eindtermen kan het niveau van volwassen leerders op het gebied van Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden in beeld gebracht worden. De basis van de standaarden en eindtermen wordt gevormd door het Referentiekader taal en rekenen (Meijerink 2010). Dit is de wettelijke standaard voor het onderwijs in taal en rekenen in Nederland. De standaarden en eindtermen corresponderen tevens met de niveaus van het Nederlandse Kwalificatiekader.’ (CINOP, 2012)
Bron:CINOP (2012)