Literacy in the Netherlands

Country report adults

 

> Lees het rapport

 

 

Auteurs: Anke Grotluschen, Klaus Buddeberg, Sophie Koch, Ina den Hollander
European Literacy Policy Network (2016)

 

Basisvaardigheden en arbeidsmarktparticipatie in de regio

Deelrapportage 2 | Ontwikkeling datamodel en factsheets voor gemeenten

‘Deze deelrapportage 2 maakt onderdeel uit van het Projectplan NCAL 2015 ‘Basisvaardigheden en arbeidsmarktparticipatie in de regio’ en heeft betrekking op het onderdeel ‘Onderzoek naar de ontwikkeling van een datamodel en factsheets voor gemeenten’. ‘ (Hollander, Mes & De Hoo, 2015)

> Lees de rapportage

 

 

Auteurs: Ina den Hollander, Matthieu Mes en Miryam de Hoo
CINOP (2015)

 

De transitie van educatie naar het social domein

Een handreiking voor gemeenten

> Lees de handreiking

 

 

Auteurs: M. Carrilho, I. den Hollander, S. Kos, A. Schilder, R. van Schoonhoven
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (2014)

 

Samen werken aan volwasseneneducatie

Betrokkenheid van samenwerkende partijen

‘Burgers, wij allemaal dus, moeten meedoen in de samenleving. Daar is iedereen het wel over eens. De gemeenten in Nederland hebben daarin een taak. Door decentralisatie van overheidstaken is nu ook ‘participatie’ op hun bordje komen te liggen. In het kader van participatie op de arbeidsmarkt was er al het participatiebudget, nu staat het sociaal deelfonds op stapel. De volwasseneneducatie wordt in toenemende mate een onderdeel van breder participatiebeleid. Hoe gaan gemeenten dat organiseren? Welke partners nemen ze daarvoor in de arm?’ (Rozema, 2014)

> Lees het artikel

 

 

Auteur: Marion Rozema
Canon beroepsonderwijs & ECBO (2014)

 

Standaarden en eindtermen ve

‘Met ingang van 1 januari 2013 gelden voor de opleidingen Nederlandse taal en rekenen voor de volwasseneneducatie wettelijk vastgestelde standaarden en eindtermen. Met de standaarden en eindtermen kan het niveau van volwassen leerders op het gebied van Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden in beeld gebracht worden. De basis van de standaarden en eindtermen wordt gevormd door het Referentiekader taal en rekenen (Meijerink 2010). Dit is de wettelijke standaard voor het onderwijs in taal en rekenen in Nederland. De standaarden en eindtermen corresponderen tevens met de niveaus van het Nederlandse Kwalificatiekader.’ (CINOP, 2012)

> Lees het onderzoek

 

 

Bron:CINOP (2012)

 

Over de drempel van postinitieel leren

> Lees het onderzoek

 

 

Bron: Onderwijsraad (2012)

 

Ga naar de bovenkant