Duurzame inzetbaarheid

Inventarisatie van doelgroepen en de noodzaak tot scholing

‘De Raad voor Werk en Inkomen heeft TNO gevraagd om een actueel inzicht te verschaffen in groepen werknemers met een relatief kwetsbare arbeidsmarktpositie en hun scholingsnoodzaak en -behoeften. Dit inzicht ontbreekt nog, maar het kan wel helpen bij het verder vormgeven aan landelijk, regionaal en sectoraal scholingsbeleid. Passende scholing zou, gezien de aard van de kwetsbaarheid van groepen werknemers, de inzetbaarheid van deze groepen werknemers wellicht kunnen versterken en verduurzamen.’ (Sanders, et al. 2011)

> Lees het onderzoek

 

 

Auteurs: J. Sanders, L. Keijzer, E. van Wijk, G. Geuskens
Onderzoek uitgevoerd door TNO in opdracht van de Raad voor Werk en Inkomen (2011)

 

Studie zum mitwissenden Umfeld funktionaler Analphabetinnen und Analphabeten

 

> Lees onderzoek

 

 

Auteurs: Anke Grotlüschen, Wibke Riekmann, Klaus Buddeberg (2015)

 

Opbrengsten in beeld

Rapportage aanvalsplan Laaggeletterdheid 2006-2010

‘Deze rapportage geeft voor het eerst sinds het eerste Nederlandse grootschalige onderzoek naar laaggeletterdheid in 1994, inzicht in de actuele stand van zaken rondom dit thema. In dit op wetenschappelijk onderzoek gestoelde rapport, zijn niet eerder gepubliceerde resultaten opgenomen van (inter)nationaal onderzoek naar de omvang en de aard van laaggeletterdheid in ons land. Daarnaast komen achtergronden, doelstellingen, aanpak en belangrijkste opbrengsten van het Aanvalsplan aan bod.’ (CINOP, 2011)

> Lees rapportage

 

 

Paul Steehouder en Marli Tijssen
CINOP (2011)

Literacy, Numeracy and Problem Solving in Technology-Rich Environments

Framework for the OECD survey of adult skills

‘This document provides an overview of the skills that are assessed in PIAAC – literacy, numeracy and problem solving in technology-rich environments – with a focus on the key features of the frameworks guiding the development of the assessments, in particular, the definitions of the different assessment domains and the variables that guide selection of assessment tasks.’ (OECD, 2012)

 

> Literacy, Numeracy and Problem Solving in Technology-Rich Environments

 

 OECD (2012)

Laaggeletterdheid in Nederland

‘Het thema van deze publicatie is laaggeletterdheid: de omvang, kenmerken en achtergronden van de groep mensen die moeite heeft met het begrijpen en toepassen van relatief eenvoudige taal- en rekenopdrachten. Deze publicatie beschrijft de huidige stand van zaken op het terrein van laaggeletterdheid, trekt vergelijkingen met het verleden en doet een aantal prognoses voor de toekomst.’ (Fouarge, Houtkoop & Van der Velden, 2011)

 

> Lees de publicatie

 

Auteurs: Didier Fouarge, Willem Houtkoop en Rolf van der Velden
ECBO (2011)

ICT-vaardigheden van Nederlands

‘Nederlanders beschikken over veel vaardigheden in het gebruik van ICT. Het gaat dan om informatie zoeken en communiceren via internet, het gebruik van computers en online diensten, en omgang met software. Samen met Luxemburg, Denemarken en Finland behoort Nederland tot de EU-landen met het grootste aandeel inwoners met veel vaardigheden op deze terreinen. Maar niet alle Nederlanders beschikken over evenveel vaardigheden. Mannen beschikken over iets meer ICT-vaardigheden dan vrouwen, jongeren zijn veel vaardiger dan ouderen en hoogopgeleiden veel meer dan laagopgeleiden.’ (Akkermans, 2013) Het CBS heeft een onderzoek gedaan naar de ICT-vaardigheden van Nederlands. Dit artikel beschrijft de resultaten van het onderzoek.

 

> Lees het artikel

 

Auteur: Math Akkermans
CBS (2016)

Ga naar de bovenkant