Cursistprofielen laaggeletterdheid NT1 & NT2

Samengevat

‘In het najaar van 2012 heeft het Steunpunt Taal en Rekenen VE de opdracht gegeven om een onderzoek uit te voeren met als doel het detecteren van zogenaamde ‘Cursist- en onderwijsprofielen laaggeletterdheid’. Het onderzoek moest duidelijk maken of er, binnen de heterogene doelgroep van het onderwijs aan laaggeletterde volwassenen, sprake is van groepen leerders met overeenkomende vaardigheden en leerbehoeften. En als dat zo is, welke groepen kunnen dan onderscheiden worden? Loopt het onderscheid tussen groepen langs de grens van de taalachtergrond? En welk onderwijs krijgen de leerders nu en in welke mate sluit dat aan bij hun vaardigheden? ‘ (Kurvers, Dalerop & Stokcmann, 2014)

 

> Lees het onderzoek

 

Auteurs: Jeanne Kurvers, Kaatje Dalderop, Willemijn Stockmann (2013)

Effecten van volwasseneneducatie

‘In de volwasseneneducatie draait het tegenwoordig vooral om scholing van laaggeletterden. Heeft dat effect? En zo ja, op welke manier en in welke mate? Uit onderzoek blijkt dat ‘soft outcomes’ domineren: het zelfvertrouwen neemt toe, cursisten durven meer. ‘ (Buisman, 2014)

 

> Lees het artikel

 

Auteur: Marieke Buisman
Expertisecentrum Beroepsonderwijs (2014) 

 

NT1leren.nl

Evaluatie van een digitale methodiek om laaggeletterdheid tegen te gaan een maatschappelijke participatie te vergroten

‘Met het project NT1leren.nl willen Stichting CINOP en Stichting Expertisecentrum Oefenen.nl een bijdrage leveren aan vernieuwing van de volwasseneneducatie en het bevorderen van een positieve leercultuur onder laagopgeleiden. Dit doen zij door het ontwikkelen van een aantrekkelijke en motiverende methodiek, die bijdraagt aan de maatschappelijke participatie van NT1-leerders. In dit rapport geven we een beschrijving van de opgedane kennis en inzichten met het experiment NT1leren.nl , waarin een digitale methodiek is uitgeprobeerd om laaggeletterdheid tegen te gaan en maatschappelijke participatie te vergroten.’ ( Groot, 2018)

 

> Lees het rapport

 

Auteur: Annemarie Groot
Expertisecentrum Beroepsonderwijs (2018) 

 

Aan de slag met leer- en beoordelingsmateriaal voor volwassenen

Aanvulling Thematisch materiaal

> Lees de publicatie

 

Auteur: Jet Jeene
In opdracht van het Steunpunt Basisvaardigheden en Stichting Lezen & Schrijven (2016) 

 

Aan de slag met leer- en beoordelingsmateriaal voor volwassenen

Update van het overzicht Aan de slag met leer- en toetsmateriaal voor volwassenen december 2012.

> Lees de publicatie

 

Auteurs: Ella Bohnenn in samenwerking met Riet Thijssen
In opdracht van het Steunpunt Taal en Rekenen Volwasseneneducatie (2015) 

 

Beschrijving methodiek NT1leren.nl

De blended learning methodiek NT1leren.nl is ontwikkeld op basis van een pilot binnen het landelijke programma Tel mee met Taal in 2017-2018. Voor het uittesten van de methodiek is gebruik gemaakt van de programma’s van het online leerplatform Oefenen.nl. De beschrijving van de methodiek NT1leren.nl is bedoeld als handreiking voor aanbieders van taaltrajecten, die meer gebruik willen maken van de mogelijkheden voor online begeleiden van deelnemers in combinatie met de inzet van docenten en vrijwilligers en een blended learning aanpak.

> Lees het artikel 

 

Auteurs: Ella Bohnnen, Annemarie de Groet, Miryam de Hoo, Fouke Jansen, Riet Thijssen
CINOP advies/Stichting Expertisecentrum Oefenen.nl (2018) 

 

Ga naar de bovenkant