Nationale skills strategie

Voorbeelden uit de praktijk

In deze bundel van vind je goede voorbeelden van organisaties die zich inzetten voor het ontwikkelen van vaardigheden van mensen, zodat zij beter mee kunnen doen in de samenleving.  De SER heeft deze voorbeelden ontvangen naar aanleiding van de dialoogbijeenkomsten en dienen als inspiratie voor de Skills Strategie voor Nederland.

> Lees het document

 

Bron: Sociaal-Economische Raad (2016)

 

Nieuwe doelgroepen, nieuwe methodieken

‘Meer (resultaten) met minder (middelen). Dat is de opdracht waar de volwasseneneducatie in Nederland voor staat. Bovendien is de focus verlegd. Beheersing van fundamentele basisvaardigheden staat tegenwoordig voorop: taal en rekenen dus. Niet langer alleen roc’s, maar ook andere partijen komen in aanmerking om opleidingen en trajecten te verzorgen. Dat dwingt tot bezinning op effectiviteit en efficiency: de tucht van de vrije markt.’ (Rozema, 2014)

> Lees het artikel

 

Auteur: Marion Rozema  (2014)

 

Wat maakt leren van laaggeletterde volwassenen effectief en hoe kunnen leereffecten gemeten worden?

Resultaten van een literatuuronderzoek

‘Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van OCW en kan gezien worden als een start om te komen tot verbreding en verdieping van de kennisbasis over laaggeletterdheid. Een kennisbasis ordent bestaande kennis én kennishiaten in relatie tot laaggeletterdheid. Het geeft een zo volledig mogelijk overzicht van (internationale) wetenschappelijke literatuur en onderbouwde ervarings- en praktijkkennis over laaggeletterdheid.’ (Steehouder, 2013)

> Lees het onderzoek

 

Auteur: Paul Steehouder
CINOP (2013)

 

The alchemy of learning

impact and progression in adult learning

‘The transforming or sustaining power of learning is widely recognised. Its impact on individuals, groups and communities is less easy to define or measure. Learning providers need to develop strategies for capturing and maximizing impact. How can providers find out more about the impact of learning and use that knowledge to improve provision? How can they build progression routes that really work? Illustrated by case studies and using clearly defined terms to identify different kinds of impact, this guide can help providers approach this complex topic with confidence.’ (Nashashibi, 2004)

> The alchemy of learning

 

Auteur: Pauline Nashashibi
Learning and Skills Development Agency (2004)

 

Lifelong Learning and Technology

‘A large majority of Americans seek extra knowledge for personal and work-related reasons. Digital technology plays a notable role in these knowledge pursuits, but place-based learning remains vital to many and differences in education and income are a hallmark of people’s learning activities.’ (Horrigan, 2016)

> Lifelong Learning and Technology

 

Auteur: John N. Horrigan
Pew Research Center (2016)

 

Leerstrategieën, leren en verantwoordelijkheid

> Lees het onderzoek

 

Auteur: Sanneke Bolhuis (2004)

 

Ga naar de bovenkant