Het leren zoals het is …
bij volwassenen met een geletterdheidsrisico

Dit onderzoek gaat over de deelname, ervaringen en intenties van volwassenen met een geletterdheidsrisico aan vormen van levenlang leren.

> Lees het onderzoek

 

Auteurs: Lode Vermeersch & Anneloes Vandenbroucke (2010)

 

Effectief leren van multimediale leerbronnen

‘Er zijn steeds meer mogelijkheden om multimedia in te zetten in de les. Maar is dat altijd effectief? Cruciaal is dat de leerbron aansluit bij de werking van het geheugen. Alleen dan kunnen leerlingen hun weg vinden door de leerstof en zich deze eigen maken. De aansturing van dit leerproces kan verplaatst worden van de leraar of het systeem naar de leerling.'( Kester & Merriënboer, 2013)

> Lees het artikel

 

Auteurs: Liesbeth Kester & Jeroen van Merriënboer (2013)

 

Adult basic skills

Findings from the CfBT Education Trust International Review undertaken to inform continuous improvements in the teaching and learning of adult basic skills. Written and researched by the National Foundation for Educational Research.

> Adult basic skills

 

Auteurs: Shona MacLeod & Suzanne Straw
CfBT Education Trust (2010)

Elke omgeving een leeromgeving

‘Leren doe je niet alleen op school maar overal. Dat geldt voor kinderen, maar zeker ook voor volwassenen. Je leert in je sociale omgeving: gezin en familie, de buurt, op het werk, in verenigingen en tegenwoordig ook online, van je ‘friends’ op Facebook bijvoorbeeld. Anders gezegd: door te participeren. Maar ook dat meedoen moet je leren. Daarmee is de cirkel rond: leren en participeren zijn twee communicerende vaten. Van dat inzicht kunnen onderwijsinstellingen gebruik maken.’ (Bolhuis, 2014)

> Lees het artikel

 

Auteur: Sanneke Bolhuis (2014)

De doelgroepen van volwasseneneducatie

Grote doelgroep, geringe deelname

‘Wat beweegt mensen om deel te nemen aan het volwassenenonderwijs? Werk krijgen, beter werk krijgen of een opleiding kunnen volgen, zijn belangrijke motieven. Maar het volwassenenonderwijs is er vooral ook voor mensen die moeite hebben met de eisen die onze maatschappij stelt. Bijvoorbeeld omdat taal- , reken- of digitale vaardigheden tekortschieten. Wie zitten er precies in de klassen? Een verkenning.'(Kurvers & Dalderop, 2014)

> Lees het artikel

 

Auteurs: Jeanne Kurvers & Kaatje Dalderop (2014)

Van een negatieve naar een opwaartse spiraal

Kwalitatief onderzoek naar frames rond ‘laaggeletterdheid’ in het publieke debat

‘Welke boodschap over laaggeletterdheid wordt gehoord, geloofd en zet aan tot actie? Welke woorden passen daarbij en welke woorden zorgen voor ruis? Framingonderzoek helpt in het doorgronden van de wirwar aan verhalen die worden verteld over laaggeletterd en het kiezen van een gefocuste strategie.’ (Gagestein & Mes, 2017)

> Lees het onderzoek

 

Auteurs: Sarah Gagestein en Jolijn Mes

Bureau Taalstrategie (2017)

Ga naar de bovenkant