Auf der Suche nach den Analphabeten

und wenn wir keine finden, dann machen wir uns welche!

> Lees het rapport 

 

Auteur: Thomas Fritz (2018)

Kenniskring NT1: Achtergronden van cursisten

> Lees het rapport 

 

Auteurs: Ria van Adrichem, Jos Helmus-Janssen, Anne van Eeden, Dieneke Oranje, Hanneke van Vilsteren, Sonia Engelenberg
CINOP (2008)

Evaluating Digital Learning for Adult Basic Literacy and Numeracy

‘The magnitude of the problem of unskilled labor for the U.S. workforce is known. More than 36 million adults in the United States do not have the basic literacy and math skills needed for many entry-level jobs and even less so for the types of jobs expected to dominate in the future. We also know that our federal- and state-funded adult basic education (ABE) programs, the main providers of skill development and training programs for this population, do not have the resources, facilities, or trained staff to serve all those adults in need of further education to improve their basic skills and job prospects. The purpose of this research was to understand the potential role of technology as a significant part of the solution to address the needs of ABE programs and these low-skilled adult learners.’ ( Murphy, et al. 2017)

> Evaluating Digital Learning for Adult Basic Literacy and Numeracy

 

Auteurs: Robert Murphy, Marie Bienkowaski, Ruchi Bhanot, Sam Wang, Tallie Wetzel, Ann House, Tiffany Leones, Jennifer Van Brunt
SRI Education (2017)

Handreiking rekenen

‘De Handreiking rekenen sluit aan op de Standaarden en eindtermen ve. In de uitwerking van de producten speelt het domein Getallen een andere rol dan de andere drie domeinen. In de ve is het rekenonderwijs gericht op het toepassen en gebruiken van rekenvaardigheden in diverse situaties. Daarbij is basiskennis uit het domein Getallen ondersteunend. De voortgang op dit domein wordt niet apart bijgehouden, maar is verwerkt in de andere drie meer ‘toegepaste’ domeinen. Omdat een deelnemer uit de volwasseneneducatie zelf bepaalt welke hulpmiddelen (bijvoorbeeld, rekenmachine, computer, pen en papier) hij gebruikt, is hierover in de producten nagenoeg niets opgenomen.

In deze handreiking treft u voor rekenen de volgende producten aan:

  1. voorbeeldopgaven
  2. voortgangsschema’s en overzichten’ (CINOP)

> Lees handreiking 

 

Het belang van rekenen en gecijferdheid in een leven lang leren

‘Deze publicatie richt zich op het deel van laaggeletterdheid dat te maken heeft met cijfers. Met de kwantitatieve kant van de maatschappij dus. We bedoelen dan niet het maken van rekensommetjes, maar we bedoelen de situaties in ons dagelijks leven waarin getallen, maten en verbanden een rol spelen. We noemen dat gecijferdheid. Volwassenen die hier problemen mee ondervinden in hun dagelijkse leven noemen we laaggecijferd. Naar schatting zijn anderhalf miljoen mensen in Nederland laaggecijferd. Dit levert grote problemen op in hun eigen dagelijkse leven, maar levert ook problemen op voor onze maatschappij.’ ( Stelwagen & Hoogland, 2015)

 

> Lees publicatie

 

Auteurs: Risnke Stelwagen en Kees Hoogland

In opdracht van het Steunpunt Taal & Rekenen Volwasseneneducatie (2015) 

Rekenwijzer AKA

Rekenen voor de AKA-opleiding en andere niveau 1-opleidingen

‘Deze Rekenwijzer AKA is in de periode september 2009 – maart 2010 ontwikkeld door de Werkgroep Rekenen AKA, in opdracht van het Steunpunt Taal & Rekenen mbo en MBO 2010. De opdracht aan de werkgroep spitste zich expliciet toe op het aanleren, onderhouden en gebruiken van rekenvaardigheden binnen de AKAopleidingen. Het rekenonderwijs in deze opleidingen is gericht op redzaamheid en functioneel gebruik van rekenen, ook wel gecijferdheid genoemd.’ (Wijers, Hoogland, Jonker, 2010)

> Lees Rekenwijzer

 

Auteurs: Monica Wijers, Kees Hoogland, Vincent Jonker

In opdracht van het Steunpunt Taal & Rekenen mbo en procesmanagement MBO (2010) 

Ga naar de bovenkant