Kunnen en willen alle volwassenen zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gezondheid en ziekte? Hoe herken je mensen die dat niet kunnen? En welke rol spelen educatie en internet op het gebied van gezondheidsvaardigheden. In Gezondheidsvaardigheden en de mismatch tussen de patiënt en de zorgomgeving, een artikel uit de reeks Leren in de educatie, Lesgeven, begeleiden & faciliteren gaan Monique Heijmans en Jany Rademakers in op het begrip gezondheidsvaardigheden. In dit artikel krijg je inzicht hoe mensen op verschillende manieren ondersteund kunnen worden als beperkte gezondheidsvaardigheden eenmaal herkend en erkend zijn en wat er moet gebeuren om de zorg toegankelijker te maken.
Over de auteurs
‘Gezondheidsvaardigheden zijn – tot op zekere hoogte- te verwerven en verbeteren.’
Monique Heijmans werkt als senior onderzoeker bij het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel) in Utrecht en doet onderzoek naar chronisch zieken, zelfmanagement, eigen regie en gezondheid. Heijmans is o.a. lid van de stuurgroep Alliantie Gezondheidsvaardigheden.
‘Duidelijk is dat het zeker niet alleen een kwestie is van verbeteren van gezondheidsvaardigheden: de zorg kan – en moet – een stuk toegankelijker worden gemaakt.’ Jany Rademakers is ontwikkelings- en klinisch psycholoog. Zij is hoofd van de onderzoeksafdeling Gezondheidszorg vanuit het perspectief van patiënten, cliënten en burgers bij het Nivel (Utrecht) en hoogleraar Gezondheidsvaardigheden en Patiëntparticipatie, CAPHRI/Maastricht University (Maastricht). Rademakers richt zich in onderzoeken op mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden en op de vraag wat er gedaan kan worden om preventie en zorg voor deze groep verder te verbeteren.