Aanpak laaggeletterdheid binnen het sociaal domein

Praktijkbeschrijving van pilots in drie gemeenten

> Lees het onderzoek

 

Auteurs: Annemarie Groot & Paul Steehouder, m.m.v. Maartje van de Beek, Wouter Heijne en Gonneke Bennes
CINOP 
(2018)

 

 

Investing in skills pays off

The economic and social cost of low-skilled adults in the EU

> Lees artikel

 

Bron: Publications Office of the European Union
Cedefop research paper 
(2017)

 

 

Regeling digitale vaardigheden educatie 2018

> Lees de regeling

 

Bron: Staatscourant (2017)

 

 

Adult learning and wellbeing

What makes adult learning good for wellbeing? Who benefits most? What does this mean for policy and practice? 

> Adult learning and wellbeing

 

Bron: What works wellbeing (2017)

 

 

Advies digitale vaardigheden ve

Het advies digitale vaardigheden ve vormt de basis voor de ontwikkeling van examens en voor het inrichten van opleidingen. In dit advies zijn de standaarden en eindtermen digitale vaardigheden ve beschreven.

 

> Lees het advies

 

 

 

 

Aanpak van laaggeletterdheid

‘De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (ocw) voert, sinds 2016 samen met de bewindspersonen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (szw) en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (vws), beleid om laaggeletterdheid te bestrijden. De term ‘laaggeletterdheid’ lijkt alleen te verwijzen naar het probleem dat er groepen mensen zijn die moeite hebben met taal. Het overheidsbeleid richt zich sinds 2012 echter ook op mensen die moeite hebben met rekenen. Er zijn in Nederland 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder die moeite hebben met één of twee van deze vaardigheden. In 2016 is voor dit beleid ongeveer € 74 miljoen beschikbaar.’ (Algemene Rekenkamer, 2016).  De Algemene Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar het beleid in de periode 2006-2015 en zij hebben gekeken naar de plannen voor de periode 2016-2018.

 

> Lees het rapport

 

 

Bron: Algemene Rekenkamer (2016)

 

Ga naar de bovenkant