Aanpak laaggeletterdheid binnen het sociaal domein
Praktijkbeschrijving van pilots in drie gemeenten
Auteurs: Annemarie Groot & Paul Steehouder, m.m.v. Maartje van de Beek, Wouter Heijne en Gonneke Bennes
CINOP (2018)
Auteurs: Annemarie Groot & Paul Steehouder, m.m.v. Maartje van de Beek, Wouter Heijne en Gonneke Bennes
CINOP (2018)
Bron: Publications Office of the European Union
Cedefop research paper (2017)
What makes adult learning good for wellbeing? Who benefits most? What does this mean for policy and practice?
> Adult learning and wellbeing
Bron: What works wellbeing (2017)
Het advies digitale vaardigheden ve vormt de basis voor de ontwikkeling van examens en voor het inrichten van opleidingen. In dit advies zijn de standaarden en eindtermen digitale vaardigheden ve beschreven.
‘De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (ocw) voert, sinds 2016 samen met de bewindspersonen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (szw) en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (vws), beleid om laaggeletterdheid te bestrijden. De term ‘laaggeletterdheid’ lijkt alleen te verwijzen naar het probleem dat er groepen mensen zijn die moeite hebben met taal. Het overheidsbeleid richt zich sinds 2012 echter ook op mensen die moeite hebben met rekenen. Er zijn in Nederland 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder die moeite hebben met één of twee van deze vaardigheden. In 2016 is voor dit beleid ongeveer € 74 miljoen beschikbaar.’ (Algemene Rekenkamer, 2016). De Algemene Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar het beleid in de periode 2006-2015 en zij hebben gekeken naar de plannen voor de periode 2016-2018.
Bron: Algemene Rekenkamer (2016)