Wie zijn geldzaken online wil regelen, moet digitaal vaardig zijn. Maar niet iedereen voelt zich daar zeker over. Daarom besteedt Oefenen.nl extra aandacht aan het onderwerp tijdens de Week van Digitaal Meedoen (24–30 november) met de campagne ‘Leer veilig online betalen, bankieren en winkelen – stap voor stap met Klik & Tik’. De campagne laat zien dat iedereen met Klik & Tik kan oefenen met online bankieren en betalen. Op een veilige en begrijpelijke manier.

“Mensen kunnen via Oefenen.nl op verschillende manieren oefenen met online bankieren,” vertelt Tamar, productmanager bij Oefenen.nl. “In Klik & Tik – De basis ontdekken ze stap voor stap hoe je via internet geld kunt overmaken of iets online kunt kopen. In Klik & Tik – Mobiel oefenen ze met apps op de telefoon, zoals de bankapp. En in Klik & Tik – Veilig online krijgen ze tips over hoe je veilig omgaat met wachtwoorden, betaalverzoeken en betrouwbare websites, ook op de mobiele telefoon.

Daarnaast behandelt Klik & Tik – Het internet op hoe je je rekening kunt lezen en wat je allemaal ziet in je afschriften. Online bankieren komt eigenlijk in vier Klik & Tik-programma’s terug. Dat laat zien hoe belangrijk het onderwerp is.”

“Bankkantoren zitten niet meer op elke straathoek. Daarnaast gaat steeds meer digitaal. Je hebt veel meer mogelijkheden om je dagelijkse bankzaken te regelen als je weet hoe online bankieren werkt.”

Tamar

Productmanager bij Oefenen.nl

Waarom oefenen met online bankieren?

De noodzaak is groot, volgens Tamar. “Bankkantoren zitten niet meer op elke straathoek. Daarnaast gaat steeds meer digitaal. Je hebt veel meer mogelijkheden om je dagelijkse bankzaken te regelen als je weet hoe online bankieren werkt. Dan kun je beter meedoen, blijf je zelfstandig en houd je zelf regie. Bankzaken hebben met alles te maken: je hebt het nodig om te kunnen wonen, werken en leven. Daarom is het belangrijk dat iedereen dat leert. Op een veilige manier en in zijn eigen tempo.

De Klik & Tik-programma’s zijn ontwikkeld voor mensen die hun digitale basisvaardigheden willen verbeteren. Dat zijn bijvoorbeeld ouderen die gewend zijn aan papieren formulieren, nieuwkomers die het Nederlandse systeem nog niet kennen en ook jongeren die wel handig zijn met sociale media, maar niet met bankapps.”

Klik en Tik is vernieuwd

Om goed aan te sluiten bij de praktijk, zijn de lessen over bankieren de afgelopen tijd vernieuwd. Dat gebeurde in samenwerking met het programma Toegankelijk Bankieren. Zo zijn de schermen ‘bankneutraal’ gemaakt.

Tamar: “Omdat een aantal programma’s over online bankieren aan een update toe waren, hebben we de schermen bankneutraal gemaakt. We hebben gekeken naar de gemeenschappelijke elementen van alle Nederlandse banken. Die universele onderdelen hebben we uitgewerkt tot neutrale schermen, zodat iedereen de stappen herkent. Alles is getest met gebruikers.”

Samen werken aan vertrouwen

Toegankelijk Bankieren is een initiatief van de Nederlandse banken om klanten die moeite hebben met hun betaalzaken beter te helpen. “Een deel van die mensen wil stappen zetten naar meer zelfstandigheid,” legt Miriam Osten uit, hoofd Voorlichting & Communicatie bij de Betaalvereniging. “Oefenen.nl biedt daar al jaren de juiste hulpmiddelen voor. De programma’s zijn didactisch sterk en goed ingebed bij bibliotheken en ROC’s. Dat maakt dat we met elkaar meer mensen bereiken die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. Wat ook goed is, is dat de begeleiders handige tools hebben om te zien hoever de leerling is.”

“Een deel van die mensen wil stappen zetten naar meer zelfstandigheid, Oefenen.nl biedt daar al jaren de juiste hulpmiddelen voor.”

Miriam Osten

Hoofd Voorlichting & Communicatie bij de Betaalvereniging

De campagne: aandacht voor veilig online bankieren

Om meer bekendheid te geven aan de vernieuwde Klik & Tik-lessen over online bankieren, startte Oefenen.nl in september een campagne. “We promoten de bankmodules via Facebook, Instagram, LinkedIn en andere online kanalen,” vertelt Tamar. “Het is echt een bewustwordingscampagne: we willen mensen laten zien dat ze bij Oefenen.nl veilig kunnen oefenen. We hebben een speciale pagina gemaakt waar alle programma’s over online bankieren bij elkaar staan. Zo kan iedereen snel aan de slag.”

De campagne sluit aan bij de Week van Digitaal Meedoen, waarin organisaties samenwerken om mensen te helpen hun digitale vaardigheden te verbeteren. Miriam: “Er is veel versnipperd aanbod. Tijdens deze week bundelen we de aandacht. Zo hopen we dat meer mensen de weg vinden naar hulp, oefenmateriaal en ondersteuning.”

Grote groep leert digitaal bankieren

De belangstelling voor Klik & Tik blijft groeien. In 2024 maakten meer dan 65.000 mensen gebruik van de programma’s van Oefenen.nl. “De programma’s steken goed in elkaar”, vertelt Miriam. “En de programma’s worden actueel gehouden. Dat is belangrijk.” 

Tamar: “We merken dat mensen na een paar lessen al veel meer vertrouwen krijgen. Ze leren niet alleen klikken en tikken, maar ook dat ze fouten mogen maken en opnieuw kunnen proberen. Dat geeft zelfvertrouwen en dat is misschien wel het belangrijkste.”

Wensen voor de toekomst

Miriam hoopt dat programma’s als Klik & Tik structureel ondersteund blijven. “De behoefte verdwijnt niet. Daarom zou ik willen dat bewezen initiatieven hun tijd kunnen steken in kwaliteit en bereik, in plaats van het steeds moeten zoeken naar nieuwe financiering. De overheid zou meerjarige financiering moeten garanderen voor de basis. Het programma Toegankelijk Bankieren loopt tot 2030 en zal oefenen.nl in elk geval in die periode ondersteunen om de bankmodules actueel te houden.”

Tamar: “Ik hoop voor de toekomst dat iedereen in Nederland toegang heeft tot digitale informatie en de vaardigheden om die te gebruiken. Of het nu gaat om online bankieren of contact met de overheid, het moet voor iedereen bereikbaar en veilig zijn.”

>>Lees meer over de campagne ‘Leer veilig online betalen, bankieren en winkelen – stap voor stap met Klik & Tik’ op de campagnepagina Online bankieren.